Misją Instytutu Rynku Pracy jest udzielanie profesjonalnego wsparcia aktualnym i potencjalnym uczestnikom rynku pracy w ich rozwoju zawodowym w duchu poszanowania godności człowieka jako podmiotu pracy.

PROJEKTY INSTYTUTU RYNKU PRACY






POINFORMUJ ZNAJOMYCH



"RAZEM! – INICJATYWY Z OBSZARU EKONOMII SPOŁECZNEJ"

KONFERENCJA NA PODSUMOWANIE PROJEKTU

Europejski Dom Spotkań – Fundacja Nowy Staw zorganizowała 15 grudnia w MGOKiS w Koprzywnicy konferencję „Lokalny kontekst ekonomii społecznej – problem czy okoliczność sprzyjająca?”,

Konferencja była elementem dobiegającego końca projektu „RAZEM! – inicjatywy
z obszaru ekonomii społecznej” adresowanego do osób wymienionych w katalogu odbiorców Działania 7.2.2 PO KL, a także pracowników instytucji rynku pracy oraz instytucji pomocy i integracji społecznej z terenu województwa świętokrzyskiego.

Zasadniczym celem projektu było podniesienie poziomu wiedzy i kompetencji uczestników w zakresie zakładania podmiotów ekonomii społecznej, zachęcanie do nawiązywania współpracy lokalnej ukierunkowanej na rozwiązywanie problemów społecznych oraz motywowanie do utworzenia podmiotów ekonomii społecznej. Cel ten zrealizowaliśmy poprzez szkolenia z zakresu ekonomii społecznej, spotkania na temat partnerstwa lokalnego oraz indywidualne i grupowe poradnictwa prawno – księgowe i marketingowe dla nowopowstałych inicjatyw z zakresu ekonomii społecznej.

Spotkanie odbyło się w ciekawej, dynamicznej formule open- space. Jego ideą było wypracowanie wniosków, raportu, rekomendacji do przyszłej współpracy sektora obywatelskiego z lokalnymi partnerami mającymi wpływ na poprawę zauważonych sytuacji, obszarów problemowych.

Znaczenie nurtu ekonomii społecznej systematycznie rośnie, kolejny okres programowania funduszy europejskich jest na etapie koncepcyjnym, zaznaczania kierunków wsparcia, tworzenia ram ogólnych. Wydaje się, że znaczna część dofinansowania skierowana zostanie na ten obszar aktywności  społecznej. Uznaliśmy więc, że warto  - póki czas – dać szansę środowiskom kreującym zasady dystrybucji środków finansowych by wzięły pod uwagę specyfikę ich konsumpcji, specyfikę odniesioną do lokalności. W toku obrad przy sześciu stołach dyskusyjnych zauważono sporo prawidłowości, które powinny być odnotowane jako istotne zjawiska stanowiące uwarunkowania dotyczące ekonomii społecznej, oto niektóre warte przytoczenia:

  • Liczba uczestników biorących udział w tworzeniu polityk publicznych rośnie wraz ze szczeblem samorządu terytorialnego – najmniejsza jest niestety w gminie, a najwyższa w województwie. Administracja publiczna, zapraszając organizacje do współpracy, kieruje się kryterium merytorycznym i terytorialnym, co nabiera znaczenia na poziomie województwa, na którym zaprasza się wielu partnerów ze strony pozarządowej. Jednocześnie w powiatach, a niejednokrotnie i w gminach, wyraźnie wzrasta rola firm zewnętrznych. Często zleca się im cały proces przygotowywania i opracowania polityki. Nie wpływa to dobrze na wzmacnianie specyficzności terytorialnej, która może przecież stanowić główny asumpt silnie endogenicznego rozwoju.
  • Udział obywateli w tworzeniu polityk dotyczących spraw społecznych reguluje wiele ustaw, przy czym najczęściej przypisują one organizacjom pozarządowym rolę doradczą i opiniującą. Małe, młode organizacje nie mają takiej szansy. Z kolei procedury tworzenia i wdrażania polityk publicznych stosowane w praktyce przez samorządy są bardzo zróżnicowane, jak np. w zakresie form komunikacji wykorzystywanych przy konsultacjach w związku z tworzeniem polityki. Ustawodawstwo pozostawia także samorządom pewną swobodę, jeśli chodzi o kształt lokalnych polityk, tak aby były one dopasowane do lokalnych potrzeb i warunków
  • Tworzenie polityk publicznych sporadycznie planowane jest przez administrację jako pewien proces składający się z sekwencji zaplanowanych działań. W praktyce ma ono charakter fragmentaryczny i nieciągły, a organizacje angażowane są najczęściej tylko na jego wybranych etapach. W początkowej fazie procesu tworzenia danej polityki, kiedy następuje identyfikowanie potrzeb i diagnozowanie problemów, kluczową rolę odgrywają samorządy. Na kolejnym etapie, polegającym na określaniu celów polityki publicznej, bywają tworzone zespoły zadaniowe z udziałem organizacji pozarządowych. Zespoły te biorą także udział w planowaniu konkretnych zadań, harmonogramu i budżetu jeszcze przed uchwaleniem dokumentu przez rady gminy, powiatu lub sejmiku wojewódzkiego. Jest to jednak praktyka, której organizacje obecne na spotkaniu mało doświadczyły, ponieważ stoją one dopiero na początku swojego rozwoju
  • Kształt ekonomii społecznej nie powinien być narzucany systemowo przez państwo. Ustawodawstwo powinno pozwalać na swobodną realizację rzeczywistych potrzeb dając przy okazji wprost i bez wątpliwości prawnych możliwość swobodnego zarabiania przy realizacji celów wspólnotowych
  • Ciężar rozwijania kompetencji ekonomii społecznej to ciężar rozwijania kompetencji osobistych i systemowych – ludzi i organizacji realizujących tę dziedzinę.
  • Warto tak ustawić kierunki pomocy ekonomii społecznej, by wciąż –jak w mijającym okresie programowania – pomagać w rozwoju organizacyjnym, zarządczym podmiotom ekonomii społecznej
  • Cechy charakteryzujące liderów lokalnych to cechy szczególne, bardzo cenne, stanowiące istotny potencjał rozwojowy
  • Organizacje społeczne powinny wziąć na siebie ciężar troski o profesjonalizm działań, przejrzystość, przekonanie otoczenia do zaakceptowania swoich działań, cierpliwego budowania koalicji prorozwojowych, zmieniających jakość wzajemnych odniesień i jakość rezultatów działa

Konferencja open-space odbyła się w przemiłym świątecznym już klimacie. Dziękujemy przybyłym Gościom, dziękujemy Uczestnikom. Wszystkich chyba wzruszył przepiękny występ młodzieży, którą opiekuje się artystycznie MGOKi S. Specjalna magia miejsca naszej konferencji, wyjątkowość Osoby gospodyni Pani Dyrektor Alicji Stępień i zespołu pracowników Ośrodka, wyjątkowość Uczestników – wszystko to uczyniły czwartkowe wydarzenie spotkaniem niezapomnianym, specyficznym, ważkim.


Miło nam było, gdy przywitał nas w imieniu Miasta i Gminy pan Burmistrz Marek Jońca.
Raz jeszcze życzę wszystkim Gościom i Uczestnikom wspaniałych, spokojnych Świąt, dobrego nastroju w czasie bożonarodzeniowym i wspaniałego, życzliwego Nowego Roku.

 W imieniu organizatorów –
Malwina Soroko, koordynator

DO POBRANIA : WERSJA PDF




Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
www.europa.eu www.efs.gov.pl


INSTYTUT RYNKU PRACY - FUNDACJA NOWY STAW
ul. Przechodnia 4, 20-003 Lublin, tel. +48 81 534 61 91, fax +48 81 534 61 92

eds@eds-fundacja.pl , www.irp-fundacja.pl

Konto : Alior Bank S.A. ul. Zana 32A 20-601 Lublin
Numer identyfikacyjny banku - SWIFT: ALBPPLPW , Numer rachunku PL13249000050000453097076090

.
  © INSTYTUT RYNKU PRACY - FUNDACJA NOWY STAW    2004-2024    © WEBMASTER: STUDIO EM   .
DO GRY